woensdag 2 september 2009

Lake-day

Vanmorgen zat ik tegen een uur of half 11 in de auto geloof ik en op naar Lake Maligne. Dit was op zich niet zo heel ver rijden, ik denk een uurtje, maar met al de tussenstops die ik maakte, onderandere om een ontbijtje watermeloen te nuttigen... duurde het een stukkie langer.





Het eerste meer waar ik stopte was medicine Lake. Een heel bijzonder meer vind ik. Het meer stroomt namelijk aan het eind van de zomer leeg, terwijl er geen zichtbare uitstroompunten zijn (rivieren of zo) Nu blijkt dit meer dus over een ondergrondse rivieren te beschikken waardoor het grootste deel van het water in de late zomer en herfst weg stroomt naar andere plekken. In de lente wordt het weer gevuld door smeltwater.

De Indianen hebben hebben net medicine Lake genoemd omdat zij dachten dat er wel "Big Medicine" voor nodig was om zoiets magische te doen.

De noordkant van het meer dat nog redelijk vol staat met water
De zuidkant van het meer dat grotendeels droog staat.

Na hier en daar langs het meer een pitstop te hebben gemaakt ben ik door gereden naar Maligne Lake. Daar aangekomen vond ik het in eerste intsantie niet echt spectaculair. Ik verwachte nogal wat, want je kunt hier allerlei tours naar toe boeken en overal liggen er folders over dit meer. Maar goed....Het boothuis met het rode dak leverde in elk geval een leuk plaatje op.

Hier kun je een kano huren, maar aangezien ik morgen nog auto moet rijden leek het mij niet handig om dan ongelofelijk spierpijn te hebben (goed excuus toch?)

En ik ging eerlijk gezegd voor de boottocht. Die bleek een groot 65+ gehalte te hebben en ik besloot eerst maar even wat te gaan eten op het terras van het restaurant en te overdenken of ik nu wel of niet mee zou gaan. De tocht koste nogal veel vond ik $55 als ik me niet vergis.

Ik zat van mijn bakkie leut en kaneelrol te genieten toen er een exentrieke duitse dame bij me aanschoof. Even later kwam haar reisleider, een jonge candese knul die een aardig woordje duits sprak, er bij zitten. Al met al gezellig.
Inmiddels had ik besloten om toch maar met de boottocht mee te gaan aangezien ik er nu toch ben. Dus kaartje gekocht en om 2 uur de boot in.

Terwijl ik dit schrijf gaat het buiten MEGA tekeer! Het flitst aan één stuk door en donderd achter elkaar en de regen klettert op de ramen! Ben hier nog niet bang geweest, maar het komt er nu wel bij in de buurt!


Nou, de stroom viel dus uit dus ik kon niet verder. Maar zal het nu dan toch af maken.

De boot bracht on in ongeveer 40 minuten naar spirit Island. Onderweg vertelde de aardige gids van alles over het meer en de omgeving. Zo wordt het meer gevuld door smeltwater van de gletsjers en is daardoor maar 4 graden en dus niet geschikt om in te zwemmen.


Uiteindelijk kwamen we aan bij Spirit Island, waarom het zo heet is me niet helemaal duidelijk. Vanaf het onbewoonde eiland, waar we 10 minuten rond konden kijken had je zicht op één van Canada´s beroemdste vergezichten.

Nu moet ik zeggen dat het er ook echt prachtig uit zag!

Dus even flink wat plaatjes geschoten en hups, de boot weer in. Op de terugweg zag ik nog een golden eagle vliegen. Das een grote bruine adelaar.

Uiteindelijk zetten we weer voet op vaste grond en heb toen de auto maar weer opgezocht, ik had gemengde gevoelens over de boottocht. Het was leuk, maar of ik nu waar had voor mn geld.... ach ja...


Op de terugweg maakte ik nog even een pitstop om een paar berggeiten die het verkeer nogal ophielden op de foto te zetten. Wat stonden die beesten dom van zich af te kijken. Maar ja, dat zullen ze ook wel van ons gedacht hebben!
Een flink eind verderop was was nog een wandelpad, Maligne Canyon, waar het erg druk was. Dus besloot ik ook maar even te kijken. Het was een wandelpas langs een door de rivier uitgesleten kloof.
Leuk om langs te wandelen met spectaculaire dieptes en watervallen!
Daarna weer in de auto en bij Japer nog wat rond getourt en toen de auto bij de kamer afgezet en de stad in gelopen om wat te eten. Ik kwam uit bij Earls, wat van buiten niet zo veel leek, maar van binnen een heel leuk restaurant was. Het eten smaakte me goed en het was al weer donker toen ik terug liep naar mn kamer. Vlak voor ik de weg over wou steken hoorde ik weer een auto vreemd toeteren, net als de eerste avond hier. Dus ik bleef staan wachten en kijken. En ja hoor, aan de overkant van de straat kwamen 2 elken (van die grote herten) de bocht om sjeesen. (Ik blij dat ik nog niet was over gestoken) Op de voet gevolgd door die auto, wat waarschijnlijk dus een soort wildpolitie was of zo. Die probeerde hem de woonwijk weer uit te jagen. Geweldig om te zien!!!
Toen ik goed en wel in m'n bedje zat en mn blog zat te schrijven begon het buiten enorm te onweren en regenen! En de rest weten jullie!

2 opmerkingen:

Joke zei

He die Annemieke, onweer over ? Hoop voor jou van wel, en toch met de boottocht meegegaan! ik ben benieuwd. Mooie omgeving, geniet maar volop. En volgens mij is er niets mis met je conditie, als ik het traject zo zie. Gisteren L.O.C ingericht, zaterdag op de kunstmarkt Hardenberg staan met @venture. Ook ga ik een feestje bouwen ter ere van het 10 jarig staan van het atelier. Je houdt het niet voormogelijk dat het al zo lang staat. Jammer,dat je er niet bij kunt zijn. Denk even aan ons op 27 sept. van 15.00 uur tot
18.00 uur, zal ik af en toe aan jou denken, ben je er toch nog een beetje bij. Lieve groet en tot schrijfs, ook een groet van Henk

Gert Jan en Margreet zei

Hey zussie,

Daar ben ik weer. Een daggie vrij vandaag , dus alle tijd. Heb eens ff helemaal bijgelezen. Heerlijk om je verhalen te lezen.....vooral de zin...65 plusgehalte, vind ik wel om te lachen!!!! hahahahaha dat je op deze leeftijd dan al interresse hebt hé voor die activiteiten ;-)
Ik zit je maar te stangen hoor!
Hahahahaaa beetje gekheid moet kunnen.
Pa en Ma waren hier vanmorgen ff op de koffie, en jawel pa achter het stuur van de camper!!!!!!
Alles is helemaal goed met hem , en mag weer rijden!!! Helemaal TOPPIE natuurlijk.Ma zei al "pa is weer zo te pas." Nou mooier kan nie toch. Ze gingen naar Ootmarsum.
Die hebben het wel naar de zin.
Met ons ook alles okidoki. We zijn begonnen met het slopen van het plafond in de hal. Het lijkt er niet op hahahaha maar ja het moet eerst slechter worden........We zijn vandaag ook begonnen met de locatie regelen voor de trouwerij, en het lijkt allemaal te lukken!
Nou ben je ook weer beetje op de hoogte wat wij aan het doen zijn.
Ik hoop voor jou dat het onweer snel voorbij trekt, zodat je niet meer bang hoeft te zijn en dat je weer verder kan trekken. Ik vind de foto's die je geplaatst hebt erg leuk! vooral als je er zelf ook op staat. Blijven doen zou ik zeggen. Nou kippie de Garoetjes van GJ en mij en tot gauw maar weer.

Doeoeoeoggggggggg xxxxxx

Donderdag 19 april 2018

Vanmorgen zaten we, na een heerlijke nachtrust, rond even over 9 aan het ontbijt. Ook dit was prima voor elkaar en wat een uitzicht!!!! Oo...