donderdag 22 juni 2017

Woensdag 21 juni - Banff Gondola

Vanmorgen hebben we eens echt uitgeslapen. Tegen half 11 opgestaan en eerst op zoek gegaan naar Tim Hortons. We hadden de suiker op en koffie zonder suiker vinden we allebei niet te drinken. Nergens een parkeerplaats, alleen één waar je 5 minuten mocht staan. Dus ik snel naar binnen voor koffie en lekkers terwijl Marco wachtte in de camper. Ik was net terug, of er staken 3 hertjes gewoon midden in Banff de straat over.

Toen maar eens op zoek naar het oude mijnwerkers dorpje Bankhead, een goshttown, zoals ze het hier noemen. Jaren geleden verlaten en vervallen, maar nog steeds te bezichtingen. Maar de tomtom kende het niet (logisch natuurlijk) en we reden kats verkeerd. Maar de route was wel heel mooi en we zagen hier en daar een hertje en werden verrast met een mooi uitzicht over Banff en geiten op de weg.

Een poosje rond getoerd en toen verder gezocht naar het dorpje. We zaten eindelijk op de goede weg, maar het viel niet mee om het te vinden. We zagen eindelijk een bordje met Upper Bankhead. Grote parkeerplaats er bij, dus dat leek goed. Wandelschoenen aan en GO! Dit bord maakte in elk geval duidelijk dat we in de goede buurt zaten.

Het pad door de bossen was stijl en we moesten vaak even stoppen om op adem te komen. Er leek geen dorp in zicht en we kwamen het Belgische stel tegen dat ik op de parkeerplaats ook al had gesproken. Zij hadden begrepen dat dit pad (anderhalf uur lopen) naar een uitzichtpunt over een meer leidde en dat Bankhead hier niet zat. Nu hadden we al menig meer gezien en vonden we het wat overdreven om nog eens anderhalf uur te moeten lopen voor weer een meer. Dus net als het Belgische stel, gingen ook wij maar weer terug. Even verderop hoorde ik een man en vrouw praten over Bankhead. Even gevraagd en Bankhead bleek een eindje terug aan de andere kant van de weg te zitten. Dus… daar naar toe. Wat bleek, de parkeerkeerplaats was afgesloten ivm asfalteren. ER was niemand aan het werk, maar toch zat de boel dicht. Marco reed er stiekum toch even op en keek gauw even naar de infoborden. In de verte zag ik een treinrail met iets er op en nog een ingezakt huisje, maar verder kon ik het zo niet zien. Aangezien we er eigenlijk niet mochten parkeren, toch maar weer weg gegaan en ook nergens langs de bergweg was de mogelijkheid om de camper neer te zetten. Jammer, maar helaas! Geen Bankhead. We toerden wat verder en zagen de Banff Gondola en besloten daar heen te gaan. Bijna 120 dollar lichter, schoten we in 7 minuten de 900 meter hoge berg op. Het uitzicht over Banff, het dal en de bergen was wederom geweldig.

Boven aangekomen in het grote Mountaintop experience centre gelijk maar begonnen aan de wandeling naar de top van Sulphur Mountain. Daar bovenop zat een oud Cosmic Ray Station.

Iets van onderzoek naar de straling en energie die uit het heelal komt, als ik me niet vergis. De weg er naar toe bestond uit vlonders en trappen en was prima te doen. Maar man!!! Wat was het koud. De wind gierde om ons heen en het sneeuwde zowaar! Das toch ook wel weer een aparte ervaring!

Terug in het Centre een bakkie koffie gehad, wat rond gekeken en toen weer met de Gondola naar beneden. Het was zeker de moeite waard.

Toen maar eens een parkeerplek gezocht in Banff, want we hadden ongelofelijk trek in een hamburger van de Mc Donalds. Dat en een bakkie Poutine. Ik ga zeker proberen dat thuis te maken!

Nog wat rond geneusd en zowaar… we vonden een nieuw Jaw Harp voor Marco. Blij als een kind! 😉

Toen terug naar de camping. We waren er wel klaar mee voor vandaag. Lekker gerelaxt in de camper, beetje aan lummelen en terwijl ik de verhaaltjes schrijf is Marco vast begonnen met het opruimen van de camper. Morgen naar Calgary, onze laatste dag. We hadden het er net nog over… weh hadden er nog wel 2 weken bij aan willen knopen. We hebben echt een geweldige tijd gehad hier. Maar goed, naar huis gaan is ook wel weer fijn. Eigen bed, eigen douche en alle lieve mensen weer dicht bij. Das ook wat waard. Voor nu, over en uit en morgen nog even met volle teugen genieten van onze laatste dag Canada!

Anoniem zei

Had ik m'n verhaaltje klaar en ging er iets mis... grrr. Maar daar ben ik alsnog :-).
Mooie dagen weer gehad zo te lezen. En wat schattig die grondeekhoorn! En inderdaad jammer dat de plicht straks weer roept en je niet gewoon nog 2 weken kunt doen wat je graag zou willen. Maar jullie zijn straks een supergave ervaring rijker, avontuurlijk rond reizen in jullie eigen minihuis en iedere dag weer iets nieuws zien en beleven. Jullie gaan er vast nog enorm van nagenieten! Wens jullie een goede reis terug! See you hopelijk very soon! Liefs van Lella

Donderdag 19 april 2018

Vanmorgen zaten we, na een heerlijke nachtrust, rond even over 9 aan het ontbijt. Ook dit was prima voor elkaar en wat een uitzicht!!!! Oo...