vrijdag 2 oktober 2009

Alcatraz!

Eindelijk.... vandaag naar Alcatraz... Ik was al vroeg wakker (3 x raden waarom?... juist ja.... een snurker!) dus hup bed uit, wat eten in de ontbijtzaal en op zoek naar een taxi. Toen ik bij de bushalte was, nog geen taxi gevonden die vrij was. Dus de bus genomen die me dicht bij pier 39 afzette. Toen was het nog even een flink stukkie doorlopen. Ik had goed de pas er in want ik was bang dat ik de boot zou missen. Ik had om 11 uur een plekje gereserveerd dus moest op tijd zijn!
En dat lukte gelukkig.
Om even over 11 vertrokken we richting Alcatraz. het was geloof ik nog geen kwartier varen. Met een prachtig uitzicht over de stad.


Aangekomen op het eiland kregen we eerst een toespraak ivm de regels. Je mag nergens eten en drinken, alleen op de plek waar de boot aan komt. Verder vertelde de man nog even kort over het hoe en wat en hij vertelde dat er iemand om 1 uur ging vertellen over de ontsnapping op 11 juni 1962. Maar goed, eerst maar eens naar het gebouw gelopen waar de gevangenis is. Het eiland is namelijk nog veel groter dan alleen dat. maar goed....
Bij de ingang kreeg je een koptelefoon met een soor kasje er aan en ze hadden hem zowaar in het nederlands. Dit was een audiotour. Een stem vertelde vanalles over de gevangenis en over de gebeurtenissen die er plaats hebben gevonden. De grote opstand, ook wel "battle of Alcatraz" genoemd in 1946, waarvan je de putten in de vloer nog kon zien van de granaten die door de mariniers naar binnen werden gegooid.


Het was echt gaaf om naar te luisteren, op de achtergrond hoorde je dan geschreeuw, celdeuren dicht slaan enz.
Tegen 1 uur was ik toevallig in de eetzaal, waar die man vertelde over de ontsnapping in 1962. Ontzettend interessant en ik kon het gelukkig aardig volgen. Er werd altijd gedacht dat het onmogelijk was om van Alcatraz te ontsnappen aangezien het te ver zwemmen was naar de kust, de stromingen te sterk waren en als klap op de vuurpijl was het water zo koud dat je er na een uurtje wel in zou bezwijken.
Op 11 juni 1962 ontsnapten dus 3 mannen ( waarvan 2 broers) Clarence Anglin, John Anglin en Frank Morris

Alle drie hadden achter in hun cel het ventilatie rooster uit gekapt met waarschijnlijk een lepel. Dit deden ze in het muziekuurtje dat iedere avond plaats vond na het eten. Het was dan een flink kabaal, dus konden ze hun gang gaan.


Ze hadden koppen gemaakt van zeep en wc papier en echt haar dat één van hen verzamelde in de "kapsalon" waar hij werkte. Deze koppen hadden ze in hun bedden gelegd, aangezien er iedere anderhalf uur een bewaker langs kwam om te kijken of iedereen in zijn of haar bed lag.'
Één van hen werkte op de kledingafdeling van de gevangenis en verzamelde regenjassen waar ze een opblaasbaar vlot van bouwden.
Al met al zijn ze dus in de nacht van 11 juni ontsnapt. Niemand weet of ze het overleefd hebben. Er zijn spullen van hun terug gevonden, maar het blijft een onopgelost mysterie!

In 1979 kwam er een film uit over dit gebeuren "Escape from Alcatraz" met Clint Eastwood.

Op 21 maar 1963 is Alcatraz officieel gesloten als gevangenis. Het gebouw was verouderd en door het woeste weer sterk aangetast en te duur om nog in gebruik te houden.
Na het verhaal ben ik verder gegaan met de audio tour en niet veel later kwam ik bij het eindpunt waar natuurlijk een souvenir winkel was. Daar zat oud gedetineerde en bankrover Darwin Coon zijn boek te signeren. ik vond het maar een stuk sjaggerijn en besloot dus het boek maar niet te kopen. Vooral omdat het meer of zijn hele leven ging en volgens mij maar een klein stukje over Alcatraz.
Ik heb nog wel een boek gekocht over de meest beruchte gevangenen van Alcatraz. "Machine gun"Kelly, the Birdman en natuurlijk Al Capone.
Al met al vond ik het super om er rond te lopen en zeer de moeite waard!
Ik nam de boot van 4 uur weer terug en heb even een hapje gegeten bij het hardrock cafe waar een heel brutaal vogeltje zomaar uit mijn hand at. Wat een grappig beest!

Na het eten nog even snel bij de zeehonden op pier 39 gekeken. En zoals je kunt zien lagen ze allemaal dicht opeen gepakt! Zo grappig, maar wat stinken doen die beesten!!!

Aangezien ik inmiddels een knallende hoofdpijn had heb ik maar een taxi genomen naar het hostel. een dutje gedaan en mn tas maar weer ingepakt. Morgen staat de taxi om 8.15 voor om me naar het Amtrak station te brengen. Daar neem ik de bus naar Emeryville en dan de trein naar LA. Ik kom daar tegen de avond aan en heb maar een hotel geboekt dicht bij het station. LA schijnt nogal groot te zijn en ik moet helemaal naar de kust. En om nou in de avond uit te gaan zoeken hoe en wat ik met de bus moet lijkt me geen strak plan. Dus dat doe ik zaterdag dan wel. jullie horen wel weer van mij als ik internet heb.

Een prettig dag allemaal!!!

3 opmerkingen:

Joke zei

Lieve Annemieke, wat leuk, een smsje vanaf de gate bridge, ik had net les gegeven en stond op het punt naar bed te gaan! Mobiel bellen vind ik nog steeds een wonder, ik in Dedemsvaart en jij in San Fransisco! Nu naar LA, wens je maar weer veel reisplezier.
Feest afgelopen zondag was heeeeeerlijk, met zonnig weer, zonnige mensen. Weer een dag met een gouden randje. Ik heb je wel gemist! Thea ook.
Met een hele lieve groet, Joke

Anoniem zei

Hey Miek,

Wat een ongelofelijk gaaf verhaal om te lezen over Alcatraz. Super die foto's die je erbij heb gezet.
Weet dat we je avonturen nauwlettend in de gaten houden.
We wensen je een goeie trip&reisplezier naar LA, geniet ervan en we houden contact.

Kalmpies an en de groetjes !!!

Wallie

Lella zei

Hé lieve Miek,

San Francisco ziet er super uit en ik wist nie dat Alcatraz daar lag, kheb de film weleens gezien maar dat is al een poos geleden. Lijkt me wel boeiend om daar dan een tour te krijgen.
En wat een heerlijk weertje toen je naar de Golden Gate Bridge ging, kan ik wel jaloers op worden want ik moet enorm wennen aan de 13 graden en de spetters die er uit de lucht vallen. Verwarming echt al weer een paar dagen aan, vind het als winter voelen maar dat is het nog lang nie.... Maar ja, nu ben ik ook een koukleum! Wat een raar woord eigenlijk als je dat schrijft (of ik schrijf het nie goed, hihi). Maar inmiddels ben ik weer aan het werk. Gisteren een dagje Dok en vandaag cursus gehad, psych. ziektebeelden. Leuke cursus en veel bekenden dus altijd leuk!
Dit weekend niets speciaals in petto, Ar heeft storingsdienst dus dat wordt een weekendje relaxen bij huis. Ook nix nie erg!

Verder eigenlijk weinig nieuws, tgaat prima met ons 3tjes en ikke blij want het is nu echt oktober en dat betekend dat het nie zo heeeel lang meer duurt voordat m'n vriendinnetje thuis komt!!! Kijk er naar uit lieve Miek maar jij eerst nog volop genieten van de komende 2enhalve week!!!!!

Liefs en een dikke zoen en knuf van Rariemelle!

Donderdag 19 april 2018

Vanmorgen zaten we, na een heerlijke nachtrust, rond even over 9 aan het ontbijt. Ook dit was prima voor elkaar en wat een uitzicht!!!! Oo...