zaterdag 16 mei 2015

Vrijdag 15 mei

Na een redelijk goede nachtrust m'n standaard ochtendritueel... Opstaan, eten, lezen. Om een uur of 12 was ik klaar om de stad in te gaan. Lopend dit keer.
Vannacht had het ietsje geregend en het was een stuk frisser vandaag, met een boel wind. Dus de lang broek, t-shirt en schoenen aan ipv slippers. Vandaag stonden in ieder geval 2 musea op het programma.
Musee Granet en het dependance Chapelle Granet XXéme.
In een half uur ben ik er naar toe gelopen, maar eerst even een bakkie doen bij een tentje.
Het eerste museum had verschillende dingen. Wat archeologische opgravingen uit de buurt van Aix (niet heel veel bijzonders), een beeldengalerij en veel schilderijen van de 16e tot de 20ste eeuw. Zo hing er een Rembrandt, maar ook Picasso en natuurlijk Cezanne. Ik vond vooral het werk van Picasso en Paul Klee mooi.
Toen ik het museum uit ging was er een groep die een moderne ballet uitvoering op straat deed. Ik zal wel niet kunstig genoeg zijn, want dat zegt me nou helemaal niets. Maar goed... In het tweede museum hing voornamelijk werk uit de 19e en 20ste eeuw. Ik had nog nooit vanKosta Alex gehoord, maar vond zijn werk erg mooi.
Toen was het tijd voor koffie en ik besloot er maar eens een eclair bij te nemen. Een soort langwerpig soesje met meestal iets van chocola er op. Maar hier hadden ze een frambozen uitvoering. Hij smaakt goed, maar dat die dingen nou zo duur moeten zijn? Geef mij dan toch maar een sunshine punt van dorgelo!
Toen verder de stad door gelopen. En zo kwam ik bij museum Caumont. Een vrij nieuw museum dat in een prachtige oude villa zit. Helemaal opgeknapt!  Ze hadden een grote tentoonstelling van één of andere Italiaanse schilder waar me de naam even van ontschoten is. Veel schilderijen van Venetië, Rome en Londen. Knap, maar na 20 had ik het wel een beetje gezien zeg maar. Wat ik wel helemaal super vond was de film die ze over het leven van Cezanne draaien. Erg leuk om te zien.
Daar uitgekeken ben ik tegenover het museum even de Book In Bar ingeschoten. Een Engelse boekenwinkel annex tearoom. Heerlijke muntthee met een citroen scone gehad.
Toen was het tijd om terug te lopen naar de camping. Daar een soepje warm gemaakt met stokbrood en kruidenboter. Al met al was het een geslaagde dag!

Geen opmerkingen:

Donderdag 19 april 2018

Vanmorgen zaten we, na een heerlijke nachtrust, rond even over 9 aan het ontbijt. Ook dit was prima voor elkaar en wat een uitzicht!!!! Oo...