maandag 6 september 2010

Rome in 1 dag!

Zondag 5 september 2010


Na een nachtje heerlijk slapen op bedden waar je wel heel voorzichtig in moest stappen (kwamen we al snel achter) omdat er wel een kwart van de lattenbodem ontbrak, stonden we om 9 uur op.

Tegen kwart over 10 zaten we in de bus richting het centrum. We hadden bij de receptie van de camping een uitgebreide en heel duidelijk beschrijving gekregen hoe we in het centrum moesten komen met de bus en metro.

Na 20 minuten de bus, de metro in. Even overstappen en voor we het wisten waren we in het Vaticaan. Op de meeste zondagen zou de paus de menigte toespreken en zegenen op het plein van het vaticaan. Dat wilden we wel meemaken. Maar helaas, de paus was ergens anders en op grote tv schermen kon je het wel allemaal zien. De beste man deed dat in minimaal 5 talen. Maar ik kon er helaas niet zo heel veel van volgen.

We besloten toen in de rij te gaan staan om de Sint Pieter te gaan bekijken. We gingen eerst door de graftombe waar alle pauzen begraven lagen. Ik weet eigenlijk niets van al die pauzen, dus alleen het graf van Paus Johannes Paulus de zoveelste zei me iets.

Toen we de tombe door waren gelopen zijn we de Sint Pieter in gegaan. Het is echt ONGELOFELIJK hoe dat er uit zag. Eén en al pracht en praal. Beelden, marmer, goud, schilderijen enz enz. Prachtig om te zien, maar ik kreeg er we een beetje een dubbel gevoel bij.

Vooral omdat je hier en daar buiten mensen zag bedelen en dan kom je in zo'n kerk en dan is het alleen maar goud wat er blinkt. En dan is er ook nog het museum van het Vaticaan, waar we overigens niet geweest zijn. Maar in het boek las ik dat ze echt prachtige kunstschatten hebben. Al met al is het Vaticaan stinkend rijk. We vroegen ons af hoe ze aan al dat moois komen... maar goed, dat moeten we dan nog maar eens opzoeken op internet.

Het was in elk geval prachtig om te zien en ik had ook nog nooit een kerk bezichtigd die er zo geweldig en indrukwekkend uit zag.

Daarna wilde ik nog naar de sixtijnse kapel om de beshilderingen van Michelangelo te zien. Bij navraag bleek die vandaag dus dicht te zijn. Morgen om 10 uur was ie pas weer open. En tja... dan zaten wij al weer in de auto op weg naar Toscane. Helaas!

We zijn weer terug gelopen richting de metro. Maar onderweg natuurlijk eerst nog een ijsje gegeten. We werden geholpen door wederom een ongelofelijk chagrijnige verkoopster. Ik vind het echt niet te geloven. Het lijkt wel of 80% van de italianen een hekel heeft aan zijnn of haar baan. Jammer hoor!

Met de metro zijn we naar de halte voor de Trevi fontein gegaan. We kwamen eerst bij het Piazza di Spagna. Het beroemdste plein van Rome met de spaanse trappen. Langzaamaan (want Marco had erg last van z'n rug) zijn we naar de Trevi fontein gelopen. Daar was het echt ongelofelijk druk. Je moest goed tussen de mensen door kijken om het onderste deel van de fontein te zien. Even snel foto's gemaakt en toen gauw weer weg.
Onze volgende stop was het Colosseum De grootste van Italie. We kozen er dit keer voor om toch maar mee te doen met een rondleiding. Dat ging in't engels en was redelijk goed te volgen. In de muren en poorten zaten overal gaten. Het bleek dat hier Marmeren versiering hadden gezeten die er uit gehaald waren en gebruikt waren voor het decoreren van de Sint Pieter (aha.... zo ging dat dus!)

Het Colosseum was dus ooit helemaal met marmer bekleed en had 4 verdiepingen en er kon een dak op van canvasdoeken. Een soort zonnescherm met in het midden een opening. Het is bijna niet te geloven dat ze dat in die tijd al voor elkaar konden krijgen.

Onder de Arenavloer liepen allerlei gangen met liften, waar ze dieren naar boven konden takelen. En die dieren moesten dan weer tegen elkaar vechten.

Tijdens de openingsceremonie, (die volgens mij iets van 100 dagen duurde) in 80 na Christus, werden 9000 dieren gebruikt. Van krokodil tot olifant. 's morgens waren er dieren gevechten en ´s middag gladiatoren gevechten. Voor de afwisseling werden er tussendoor executies gedaan. Heel bijzonder en moeilijk voor te stellen dat het bijna 2000 jaar geleden allemaal zo ging.

Toen we uitgekeken waren hebben we in de buurt een restaurantje gezocht. Het zag er knus uit. Achteraf hadden we spijt dat we daar waren gaan zitten. Ik had een pizza margarita met mozzarella. Ik kreeg een pizza met zo ongelofelijk veel knoflook (en nou ben ik helemaal niet vies van een beetje knoflook) dat het gewoonweg niet meer te eten was. Ik heb de korstjes (die ik normaal laat liggen) opgegeten en het middenstuk laten liggen. We besloten als toetje maar ergens anders een ijsje te gaan halen, dus vroeg ik om de rekening, en nog eens..... en nog eens...... en nog eens! Uiteindelijk kon ik mee lopen naar binnen en daar betalen. Die fooi konden ze op hun buik schrijven!

Even verderop een ijsje gekocht (wat is het schepijs hier toch overheerlijk!!!) en richting de metro gelopen. Tegen 10 uur waren we weer op de camping. Ik wilde douchen in ons hutje, maar brandde m'n billen aan de wisseldouche en kreeg daarna het water niet meer warm. Dus hup, kleren aan en naar de douches op de camping gelopen. Die had wel een constante temperatuur.

Fris en fruitig mn bed ingedoken en gauw slapie gaan doen!

Geen opmerkingen:

Donderdag 19 april 2018

Vanmorgen zaten we, na een heerlijke nachtrust, rond even over 9 aan het ontbijt. Ook dit was prima voor elkaar en wat een uitzicht!!!! Oo...