donderdag 6 oktober 2016

Woensdag 5 oktober.

Vanmorgen ging de wekker om 9 uur, want we wilden het ontbijt hier niet missen. En het was ook super goed voor elkaar. Met de buik goed gevuld hebben we ons klaar gemaakt voor vertrek. We hadden besloten met de trein naar Barcelona te gaan. Het station lag op 4 min lopen van het hotel. Een kaartje kopen lukte niet. Geen automaat, geen kantoortje. Volgens een jongen konden we die ook in de trein kopen. Dus dat gokten we er maar op.
De treinrit verliep heerlijk relaxed en we konden inderdaad een kaartje kopen in de trein. Voor €32,20 hadden we twee retourtjes. Zo hoeven we vanavond niet in het donker terug te rijden.
Op het station uitgestapt en daar de metro naar de sagrada genomen. 5 haltes verder stapten we uit. Eerst wat gedronken bij Costa Coffee en toen was het tijd om d'r sagrada te bezoeken. We konden om 14.00 uur naar binnen. We stonden maat kort in de rij. Das dan wel een voordeel als je van te voren online een kaartje  koopt. Nadeel is dat je van te voren ook al de tijd moet bepalen, en er dus op dat tijdstip moet staan.
Maar goed, wat is het een mooie kerk! En nog 10 jaar en dan is hij echt af! Wat ik het meest fantastisch vind zijn de kleuren van de lichtinval door de glas in lood ramen in de kerk. Zo mooi!!!
We hebben er een poos rond gelopen en kwamen er achter dat we met ins ticket helaas de torens niet in konden. (Dat zal nog wel eens een flink aantal euries extra kosten)
Maar goed, nog in het museum onder de kerk gekeken, waarvan ik de gipswerkplaats echt geweldig vind! Nog even buiten de kerk gekeken en toen bij Starbucks, schuin tegenover, neergestreken voor een frappuchino.
Daarna besloten we naar placa Catalunya te lopen, wat zon half uur in beslag nam. Daar hebben we de oranje route van de hop-on bus gepakt. Deze route is aanzienlijk mooier. Bij de kabelbaan op Montjuïc zijn we uit de bus gegaan en hebben de kabelbaan naar boven genomen. Daar hebben we het kasteel bezichtigt. Het kasteel stelt eerlijk gezegd niet veel voor, maar het uitzicht vanaf de kasteelmuur op de haven is fenomenaal!
Toen weer terug met de kabelbaan, wat overigens wel de moeite waard is. Je kunt echt prachtig over de stad kijken als je in dat bakkie hangt.
Beneden gekomen de bus weer in ende route af gemaakt tot het placa Catalunya. In de bus keek marco even naar de treintijden. En toen bleek de laatste trein om half 10 te gaan. Marco wilde liever de trein van half 9 gaan halen, voor het geval we die misschien zouden missen. Wel zo verstandig misschien. Dus hebben we direct de metro naar het station gepakt. Al met al zaten we om 20.03 in de trein. Helaas zonder lekker te hebben gegeten aan de Ramblas, wat eigenlijk m'n plan was. Maar dat konden we qua tijd gewoon niet redden. Rond 21.00 uur stapten we uit de trein in Altafulla. Daar zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje. We zijn uiteindelijk bij een pizzeria beland waar we lekker hebben gegeten. Toen in het hotel nog een cocktail gedronken en naar de kamer gegaan. Wat een fijn hotel is dit toch! Morgen helaas weer uitchecken en terug naar het eerste hotel in Barcelona.