zondag 11 juni 2017

Woensag 7 juni - Walvissen kijken!

Vanmorgen om 9 uur opgestaan, ontbeten en naar het dorp gereden. De camper kon bij Jamies Whale Watch op de parkeerplaats staan. Eerst een bakkie gedaan bij Rhino's coffeeshop even verderop. En eindelijk WiFi en tijd om m'n verhaaltjes van de afgelopen twee dagen er op te zetten. Tegen half 12 naar Jamie's gelopen en om 12 uur konden we ons in onze pakken hijsen en naar de zodiac boot gaan. Niet veel later voeren we het haventje uit. Eerst nog rustig, maar eenmaal uit de haven ging het gas er op.  We zaten pal voorin de boot en dus vol in de wind. Heerlijk die zeewind door de haren, maar m'n ogen moesten wel even wennen, want de tranen biggelden me over de wangen. Ik dacht nog; bij terugkomst heb ik de mascara vast achter de oren zitten. Dat viel achteraf gelukkig mee.

Toen we eenmaal op volle zee waren ging het echt hard. Soms leek het wel of we in een achtbaan zaten. Dan kwamen we los van het water om vervolgens met een flinke klap te landen. Geweldig gaaf!

Al gauw waren de eerste zeeotters in zicht. Zo gauw de boot ze naderde, doken ze weg. Volgens de kapitein waren er verderop zeeotters die minder schuw waren. Maar eerst kwam er een walvis voorbij. Eerst zie je een "wolk" uitgeblazen adem uit het water komen. En als je dicht genoeg bij bent, kun je het zelfs horen. En dan volgt de rug van de walvis. Al dan niet bezaaid onder de zeepokken.

En dan gaat hij weer even onder. Hij haalt zon 3 keer adem en na de derde keer zie je de rug het best en duikt hij diep onder om te gaan eten. Even later zagen we 2 andere walvissen en een van hen liet zelfs 2 x zijn staart zien. Op deze wateren schijnt dat niet zo vaak voor te komen, omdat het daarvoor niet diep genoeg is. Maar wat geweldig om te zien!

We zagen nog een grote rots met allemaal zeeleeuwen en verderop de otters die minder schuw waren. Ze wikkelen hun pootjes in het kelp (lange planten) zodat ze niet weg drijven. Zo mooi om te zien. Wel super jammer dat we geen Orka's hebben gezien. Ik denk dat we dan toch naar het noorden van eiland hadden moeten gaan, maar dat was echt te ver.
Op de terugweg naar de haven ging het gas er weer op. Het was wel duidelijk dat onze kapitein van snelheid hield. Deze excursie was z'n geld dubbel en dwars waard.

Terug in de haven de pakken ingeleverd en ergens een bakkie koffie gaan drinken. Onze gezichten voelden nogal strak aan en begonnen steeds roder te worden. Hoe dom!!! Nooit aan gedacht om ons in te smeren met zonnebrand crème, dus we waren allebei behoorlijk verbrand. Nog wat rond gewandeld en om half 5 weer terug naar Jamies, voor onze Bear Watch excursie. Dit keer in een overdekte boot. Tja, wat zullen we er van zeggen... als we alles van te voren hadden geweten hadden we deze tour niet bij Jamie's geboekt. De boot zat namelijk stampvol en was overdekt. Je kon de ramen wel open doen, maar dan nog... We zagen ook zodiac boten van andere firma's. Ik denk dat dat toch meer ons ding was geweest. Maar goed, we zagen wel zwarte beren en als klap op de vuurpijl gingen twee mannetjes met elkaar in gevecht. Geweldig om te zien. Op de terugweg nog langs een rots met zeehonden gevaren en meerder keren adelaars gezien. Die enorme bruine vogels met witte koppen.

Terug in de haven naar de camper gegaan en gauw naar de camping gereden. De pizza die we van laatst nog over hadden opgewarmd en opgegeten. Het vulde, zullen we maar zeggen. Het begon zachtjes te regenen, maar we besloten toch nog even een strandwandeling te maken. Morgen gaan we tenslotte weer weg en dan komen we waarschijnlijk niet meer aan zee.

Terug bij de camper begon jet steeds harder te regenen. Maar wij zaten lekker knus in ons huisje op wielen, de route voor de komende dagen te bekijken. En dan zitten er al weer twee weken op en vandaag was wel een van de mooiste dagen tot nu toe!

Anoniem zei

Klinkt als een avontuurlijk dagje met al die verschillende mooie dieren en die snelheid op het water! Fijn dat jullie zo genoten hebben! Er kwam vast soms ff een gilletje uit je giecheltje wanneer de boot los kwam van het water, hihi! Nou, hier duidelijk bedtijd dus ga maar eens een tukkie doen. Tot je volgende blog maar weer!
Liefs van Lella!

Allemaggies wat een belevenissen! Geweldig om te lezen!
Fijn dat jullie je zo vermaken en het super naar jullie zin hebben.
Die snelheid met de boot dat leek me ook geweldig Miek.......de adrenaline all over the place hahaha
Ik ga gauw de rest van je verhaal lezen.
Oh ja met Elvis gaat het nog steeds voortreffelijk!
Hij kent onze ritueeltjes zo langzamerhand erg leuk om te zien.
Zit voor de slaapkamerdeur als we wakker worden. Gaat mee naar de badkamer a fijn je kent het..............dat ie dat hier nu ook doet vond ik wel grappig.
Hij taalt nog steeds niet naar buiten. Ongelofelijk! Ik dacht na een tijdje wil hij vast naar buiten maar dus niet. Meneer heeft het binnen prima naar de zin.
Nou zus & zwager geniet nog maar ! Dan doen wij dat ook :-)
Dikke kus xxx

Donderdag 19 april 2018

Vanmorgen zaten we, na een heerlijke nachtrust, rond even over 9 aan het ontbijt. Ook dit was prima voor elkaar en wat een uitzicht!!!! Oo...